studiekring 2

KBO-Haaren herbergt vele activiteiten en deelclubs. Meestal hebben die een praktisch en recreatief karakter. Toch blijkt dat er ook behoefte is aan meer verdieping; een goed gesprek; of de bespreking van een inhoudelijk onderwerp. KBO-Brabant heeft daarom initiatief genomen om studiekringen te introduceren. Kan dat ook iets voor Haaren zijn?

KBO-Brabant lanceert in samenwerking met het Platform Studiekringen 50+ het concept ‘Studiekring’.
Wij willen in onze afdeling Haaren graag peilen of daarvoor belangstelling bestaat.

Studiekringen zijn er al op 120 plaatsen in het land. Het zijn een soort vaste gespreksgroepen, die bestaan uit 10 tot 15 leden.
Ze komen 2 keer per maand bij elkaar (behalve in vakantieperioden). De bijeenkomsten van ongeveer twee uur worden verdeeld in een uurtje over actuele onderwerpen waarbij alle deelnemers iets vertellen over wat ze de laatste tijd is opgevallen of heeft beziggehouden.
Daarna krijgt een van de leden het woord om dieper in te gaan op een onderwerp. Een presentatie met discussie dus.

De studiekring heeft een Trekker die zorgt voor de samenstelling van de groep en helpt bij het wennen aan de werkvorm.
Hij of zij regelt tijdstippen, de ruimte en de koffie.
Er kan een gespreksleider worden aangewezen. De onderwerpen zijn ter vrije keuze. Van energietransitie tot generatiekloof. Van kunst tot de werking van het oor.
Alleen wordt geadviseerd met politiek en religie wat voorzichtig te zijn, omdat men elkaar geen meningen moet opdringen.

Kenmerken van de studiekring zijn: onderling respect, luisterende houding, een veilige setting, verdieping en nieuwsgierigheid naar het andere en de ander.
Er is uitdrukkelijk geen opleidingsniveau vereist. Iedereen die bereid is actief mee te doen is welkom.

Uit de ervaringen elders in het land blijkt dat Studiekringen zeer worden gewaardeerd omdat zij helpen het hoofd jong en het hart fris te houden door juist met generatiegenoten in gesprek te zijn. Daarnaast blijken zij door de regelmaat en vaste groepssamenstelling een belangrijke sociale functie te hebben.
Uit ervaringen blijkt dat mensen uitzien naar de bijeenkomsten.

Voor het opstarten van Studiekringen biedt KBO-Brabant in samenwerking met platform Studiekringen 50+ een ondersteuningsprogramma. Dat moet de Trekkers wegwijs maken. Om de opstartkosten te betalen wil KBO- Brabant bij een fonds subsidie vragen.
Binnen de Kring Oisterwijk wordt over het starten van studiekringen afgestemd.

Wat kunt u doen als u belangstelling hebt? Stuur vóór 1 mei een mailtje aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en meldt u als belangstellende.
Wij nodigen u dan een keer uit voor een informatiebijeenkomst in Den Domp.

Namens het bestuur,

Annemarie Zunderdorp